HET BELANG VAN STRATEGISCH INZICHT
Liefdadigheidsorganisaties verbeteren elk op hun manier de wereld. Maar wie verbetert de organisaties ?
Er is immers nog heel wat ruimte om hun sociaal (maatschappelijk) rendement te verhogen. Sociale organisaties hebben niet alleen behoefte aan donaties maar vooral ook aan expertise en bedrijfseconomisch en strategisch inzicht om die donaties optimaal te laten renderen voor hun maatschappelijk thema.
Filantropiecoach.be heeft die expertise om sociale organisaties duurzaam doeltreffend te maken. ‘Social impact’ is het belangrijkste doel : organisaties adviseren zodat die hun sociale doelen optimaal en duurzaam kunnen realiseren. Dit kan gaan over het optimaliseren van de vrijwilligerswerking, de doorlichting van de netwerkstructuur om de expertise van de leden doeltreffend te benutten. Of het profileren tussen het overaanbod van evenementen door het aanboren van een ander marktsegment via sociale mediastrategie.
Hoe economisch denken bijdraagt aan de organisatie
Het economisch denken moet niet per se in conflict komen met non-profit. Commercieel denken en non-profit kunnen best samen. Samenwerken met het bedrijfsleven loont voor de organisaties. Je bereikt veel meer door de brug te slaan.
Financiële stevigheid en vooral de verhoging van de operationele efficiëntie zijn een noodzaak voor elke organisatie. Branding in een steeds wijzigende markt vergt een uitgesproken marketing strategie, gebaseerd op een werkbaar en flexibel businessplan.
“ Friendraising comes before fundraising”
– It’s all about friends –
Achter elke donateur schuilt
een empatisch persoon
Friends die zoveel meer te geven hebben dan alleen maar geld.
Friends die graag in persoonlijk contact treden, om te praten over waar de organisatie nu precies voor staat en te kijken hoe ze hierbij van dienst kunnen zijn.
Vanuit het perspectief van deze mensen bestaat geven aan het goede doel vooral uit het begrijpen en het aanvoelen waar het goede doel voor staat. Het is van daaruit dat andere middelen centraal komen te staan, zoals ‘ik wil geld geven, maar ik zou graag hebben dat de mensen uit mijn netwerk dat ook doen’. Of ‘ik zou graag een project willen bezoeken voordat ik geef’. Of ‘ik denk graag mee over de uitdagingen waar de organisatie voor staat’.
Het toepassen van friendraising gaat de komende jaren van steeds groter belang zijn voor elke organisatie. En heel in het bijzonder in de non-profit sector, waar media en donateurs steeds kritischer zijn, individuen op eigen initiatief contact zoeken met organisaties en donateurs naast hun giften ook graag zelf acties opzetten om te helpen de wereld mooier, gezonder, schoner of rechtvaardiger te maken.
Lef is de joker
Goede doelen organisaties dienen hun financiële motieven en doelstellingen even los te laten en hun strategie en aanpak opnieuw te bekijken, en waar nodig bij te sturen. In hoeverre staat de donateur hierin centraal ?
Weten wij als organisatie wat hij op prijs stelt in de relatie met onze organisatie ? Waarom steunt hij ons en hoe uit hij zijn betrokkenheid ? Wil hij ook nog wel helpen op een manier die niet direct in verband staat met geld, maar bijvoorbeeld als vrijwilliger of als ambassadeur? Ongetwijfeld kent hij mensen die interessant zijn voor de organisatie of heeft hij een kennissenkring die ook heel waardevol is voor de non-profit organisatie. Hoe vaak is de organisatie in gesprek getreden met de donateur of sponsor ?
“Friendraising is a state of mind”
Friendraising is een ‘state of mind’, niet een techniek.
Kijk met open vizier naar de wereld en de mensen om ons heen en zie dan hoeveel kansen er voor het rapen liggen. Bekijk het landschap van de ‘fondsenwerving’ met andere ogen.
Hoe stelt de organisatie donateurs en sympathisanten in het middelpunt van het denken ? Die mensen die het mogelijk maken de doelstelling van de organisatie te behalen. Het gaat erom dat niet alleen de organisatie en haar behoeften centraal staan, maar juist ook die van de friends. Wanneer je in staat bent een sterke relatie uit te bouwen tussen de missie van de organisatie en de mensen die deze een warm hart toedragen, creëer je een zogenaamde community van vrienden, een ‘army of support’ die ervoor zorgen dat je missie nooit verloren gaat. Zo worden jouw friends niet je ‘achterban’ maar je voorhoede.