Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Liefdadigheid als dynamiek voor uw bedrijf
Een bedrijf kan op diverse manieren haar betrokkenheid met de (lokale) gemeenschap tonen. Drie van de meest voorkomende zijn sponsoring, liefdadigheid (charity) en sociale impact projecten.
Sponsoring is een bijdrage leveren (financieel en/of in natura) in ruil voor een tegenprestatie. Bijvoorbeeld het vermelden van de bedrijfsnaam.
Bedrijfsliefdadigheid is op een gestructureerde manier geld en/of andere middelen investeren zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat.
Sociale impact gaat om datgene wat de onderneming daadwerkelijk verandert in de samenleving. Het heeft betrekking op de duurzame verandering van maatschappelijke uitdagingen die de onderneming wil realiseren.
“Topmanagers hebben maar één verantwoordelijkheid : het maximaliseren van winst voor aandeelhouders”
(Milton Friedman)
Waarom Milton Friedman de uitgang wordt gewezen.
Recent zien wij een verbreding van deze aanpak. Het bedrijfsleven onderneemt activiteiten om maatschappelijke doelen te ondersteunen om op die manier het eigen bedrijf te versterken en het committent ten aanzien van de maatschappij te verwezenlijken.
Het inzetten van medewerkers als vrijwilligers, het verinvesteren van liefdadigheid : er moet een bedrijfsvoordeel zijn. Het goede doel ondersteunen wordt geïntegreerd in marketing, bedrijfscommunicatie, human resources, community relations en bedrijfsvoering.
3 Trends in het bedrijfsleven
Voordelen van bedrijfsfilantropie
Bedrijfsfilantropie : de vijf voordelen
Een studie van “ Business for Social Responsibility “ heeft vijf duidelijke waarneembare voordelen tot uiting gebracht :
- sterke groei in omzet
- versteviging van de marktpositie
- versterkt bedrijfsimago en -impact
- beter in staat om werknemers aan te trekken, te motiveren en te behouden
- aantrekkelijker voor investeerders en financiële analisten
“ Een nieuwe bedrijfsmentaliteit : economische waarde creëren waarbij ook waarde ontstaat voor de samenleving ”
(Creating Shared Value, Harvard, 2011)
Wat is het DNA van uw bedrijf?
Charity en social impact initiatieven hebben hun plaats verworven als middel om de bedrijfsidentiteit te versterken : welke waarden en normen hebben wij als bedrijf ?
Wat is ons bedrijfs-DNA ? Medewerkers voelen zich nauwer verbonden met hun bedrijf. Ze organiseren activiteiten ter ondersteuning van het goede doel. Teambuildingactiviteiten krijgen een andere, diepere invulling en zorgen mee voor een efficiëntere samenwerking.
Klanten en leveranciers worden actief betrokken bij het filantropisch bedrijfsinitiatief.
Strategisch denken:
uw filantropisch actieplan
Filantropiecoach.be begeleidt uw bedrijf in haar charity en social impact aanpak. De nadruk ligt op het opstellen van een businessplan met aandacht voor de keuze van het maatschappelijk thema ( uiteraard gelinkt aan de identiteit van uw bedrijf ), het uitwerken van de programma’s voor maatschappelijke initiatieven, alsook de evaluatie van de projecten en de positieve impact op de bedrijfsactiviteiten.